En fantastisk vecka i fjällen.
Dag 1 Söndag
Starten från Nikkaluokta.
Vi startade vår fjällvecka med att ta bilen till Nikkaluokta som så många gånger tidigare. Nu har vi rutin på sträckan och den här gången ska vi ställa bilen på långparkeringen i Nikka, så då har vi inga tider att passa.
Det är många mil att köra så jag hämtar Nina i Dockst kl. sju. Två stopp brukar vi göra förutom att vi stannar för att tanka.
Här är vi vid Ljusvattnet två mil söder om Skellefteå.....här är det frukost och kl. är tio....
Vid Skrövelån stannar vi för middag. Den platsen ligger mellan Överkalix och Gällivare.
Alltid lika gott att äta ute i det fria.
Här är vi på väg mellan Kiruna och Nikkaluokta och nu ser vi fjällen. Nu längtar vi.
Vi kom fram till Nikkaluokta kl. sex och stugan var förbokad, så vi hämtade nyckeln och installerade oss. Oh, va härligt, nu är vi på gång. Vilken tid ska vi upp och iväg? Vi bestämmer oss för att komma iväg vid halv åtta - åtta-tiden.
Nu firar vi att resan gått bra så här långt och efter lite vin och surr så sover vi gott.
Nina i stugan i Nikkaluokta.
Packade ihop och körde bilen ner till långtidsparkeringen. Sen var det ryggsäck på och stavar i händerna och iväg. Vi vandrar iväg och känner in utrustningen och det känns bra. Lång erfarenhet har lärt oss hur vi packar och jag har lärt mej att plåstra om fötterna i förebyggande syfte. Kl. halv tio var vi så framme i Laddjojaure. Där ska vi ta båten 5km för att korta av vandringssträckan, men först ska vi ha en våffla med grädde och hjortronsylt.
Vi tar alla tillfällen att dricka vatten i fjällbäckarna. Här har vi just passerat en hängbro.
Vid Laddjojaure kl. halv tio.
Här ligger båtarna i väntan på att ta oss över sjön och in i deltat ca 5km uppströms.
Vi lämnar våffelkåtan och lappdånalds bakom oss.
Vi fick se en vit ren under båtresan. Enligt kaptenen på båten så betyder det lycka....
Vi lämnade båten och vandrade vidare. Det är vandringen som är målet......skön temperatur och vi vandrar i lugnt tempo....snart är det lunchdax och vi tar av kängor o strumpor för att vädra fötterna. Sköööönt!...efter en skön paus vandrar vi vidare och så småningom når vi bron över Tarfalajokka och då är det bara en kilometer kvar. Vi brukar gå i ca 45 minuter och sen ta en paus och dricka lite vatten.

Så var vi då framme i Kebnekaise fjällstation och första dagen var avverkad. Vi checkar in och installerar oss. Det är mycket folk på stationen. Många skolklasser åker hit så här års och det blir ganska livat, men ungdomarna sköter sej bra och vi störs inte av dom.

Efter en stund är det härligt att gå till servicehuset, ta en dusch och basta och sen fixa middag.

Kvällen tillbringar vi i gamla biblioteket vid brasan. Vi tar ett glas vin och sen löser vi korsord. Inga problem att somna sen heller.
Vi lämnar båten och börjar vandra de åtta kilometer som vi har kvar till Kebnekaise fjällstation.
Vi börjar närma oss fjällmassivet och vi har tur med vädret. Molnigt men uppehåll och riktigt skön temperatur.
Lunchdags! Soppa, hårdbrödmackor och kaffe är det som gäller.
Nina ser över utrustningen innan vi vandrar vidare.
Vi kommer allt närmare. Här går vi efter Tarfalajokka och har ca 1,5km kvar.
Det är uppför och lite slitigt blir det när det dessutom är stenigt.
Så ser vi då hängbron över jokken och nu är det bara en kilometer kvar.
Väl framme så installerar vi oss i den gamla delen av fjällstationen.
På kvällen eldade vi i gamla biblioteket och löste korsord...mycket mysigt efter dagens vandring...
Dag två, måndag!
Måndagmorgon och vackert väder. Dagen börjar med frukost i servicehuset som för övrigt är renoverat och uppfräschat sen vi var här för två år sedan. Till frukost äter jag alltid medhavda flingor och musli i portionsförpackningar som jag förberett hemma. Till det har jag sempers torrmjölk och sen dricker vi kaffe. Vi har bestämt att gå till Tarfala idag och stanna där en natt så vi packar allt i ryggsäckarna och gör oss klara för start vid halv nio.
Efter en kilometer går vi över bron vid Tarfalajokka där vi sen tar till vänster och följer jokken uppåt. Dagens vandring är endast åtta kilometer men det är brant stigning och bitvis stenigt. Vädret överträffar alla våra förväntningar. Vi går i lugnt tempo och hinner filosofera en hel del under dagen.
Så här såg det ut på måndag morgon i servicehuset när vi skulle fixa frukost. Det är renoverat sen vi var här för två år sedan.
Tidig morgon och vi lämnar fjällstationen för att vandra mot Tarfala. Toppen som syns är Toulpagorni.
När vi efter en kilometer passerat bron, går vi sen en stund genom vacker björkskog.
Det bär uppåt......
Vi följer Tarfalajokka hela tiden.
Vi har gott om tid så vi kan ta en lång skön lunchpaus. Kikaren kommer väl till pass när jag lägger mej för att kika på de som erövrar Kebnekaisetoppen denna dag när himlen är klarblå och sikten fantastisk. Några glada vandrare når toppen idag.
Skönt att ta en paus och vila fötterna...
O inte behöver man bry sej om frissan heller.... :-)
Vi börjar närma oss glaciärerna.
Här syns Kebnekaise syd och nordtopp och storglaciären i förgrunden. Sydtoppen är snötäckt.

Vilken underbar dag vi fick! Helt fantastiskt med sommarvärme och klarblå himmel. Vi njuter länge i solen och äter vår soppa och dricker både vatten och kaffe. Så småningom packar vi ihop och börjar vandra de sista två kilometrarna mot Tarfala-stugan.
När vi kommer upp möts vi av utsikten över alla dessa vackra glaciärer. Det är verkligen vackert här på ett mycket speciellt sätt.

Så småningom når vi stugan och då har vi passerat glaciärforskningsstationen. Stugvärden hälsar oss välkomna och undrar varför vi ska stanna bara en natt. Efter lite övertalning och turförslag från honom, bestämmer vi oss för två nätter. Vi har ändå ingen lust att stanna fler nätter på fjällstationen.

Så var det då dax att installera sej och gå ner till sjön för en härlig avrivning i det kalla vattnet. Det var inte läge att doppa sej helt, men väl tvätta av sej ordentligt. Middag blev det sen på vår medhavda torkade mat. Idag blev det älgstek, potatis och kantarellsås. Ljuvligt smakade det efter vandringen. Jag torkar all mat innan vi åker och det är en trevlig förberedelse tycker jag. Ca två veckor innan håller jag på med det och jag torkar i vanlig ugn. Nya spännande recept varje år numera.

Efter middagen är det korsordslösning som gäller fram till dess mörkret faller och det är dax att sova.

Vi har gott om tid så vi tar en rejäl lunchvila.
Vila och sprila med tårna. Härligt! Vädret var obeskrivligt vackert.
Nu har vi passerat storglaciären och ser utloppet vid Tarfalasjön.
I förgrunden ser man Glaciärforskningsstationens röda byggnader och längre bort ligger STF-stugan.
STF-stugan syns och Tarfalaglaciären men inte sjön. Den ligger mitt emellan.
Vi installerade oss i stugan och sen var det skönt att tvätta av sej nere vid sjön.
Otroligt vackert!
Sen blev det solnedgång.
Det gick på ett ögonblick.
Snart är det helt mörkt och dag två är till ända.
Dag 3 Tisdag
Tisdagmorgon! Vaknar tidigt och tar med kameran när jag går ut på dass. Vilken tur....för precis när jag var på väg tillbaka till stugan, kom solen upp över fjället. Ibland är man på rätt plats i rätt tid.
Vi har bestämt oss för att gå uppför branten mot Kekkonentoppen idag. Dax att fixa frukost och komma iväg.
Soluppgång i Tarfala tisdag.
Solen kommer över Kekkonentoppen vid halvsjutiden.
....och över fjällstugan..
Plötsligt är det full dager igen.
Här har vi kommit en bit upp efter fjällsluttningen och man ser stugan längst nere till höger i bild. Fin utsikt mot Kebnekaise syd och nordtopp. Otroligt brant och jag får nästan svindelkänsla, så här gäller det att ta ett steg i taget.
Idag har vi bara en ryggsäck för vi behöver bara lunchmaten. Vädret är så stabilt så vi har även lämnat regnkläderna i stugan.
På väg upp till Kekkonentoppen.
Så småningom når vi toppen och får en otrolig utsikt åt alla håll. Nu är vi verkligen högt uppe. Nina fotar utsikten mot Nikkaluokta med sjöarna längst bort i bild. En god stund vandrar vi omkring uppe på högfjällsplatån och hänförs över naturens storhet.
Här är vi uppe på högfjällsplatån.
Här står Nina på Sveriges tak mitt i det mest högalpina vi har.
Vi börjar bli hungriga och lite gruvsamma över nerfarten. Bäst att ladda med en rejäl lunch så vi får kraft i benen. Jag har en överraskning till lunch. Av torkade jordgubbar gör jag en jordgubbskräm som verkligen smakar toppen. Allt är visserligen gott här ute i fjällvärlden, men det här var faktiskt lite extra.
Lika fantastiskt väder även denna dag. Här vankas det lunch.
Härlig utsikt vid lunchpausen innan vi startar den spännande vandringen ner igen.
Den gamla träkosan från 1976 är alltid med och det smakar toppen att dricka vatten i varje bäck.
Fjällsidan var oerhört brant men det gick bra och  vi kom så småningom ner mot stugan igen. Skönt att ha stavarna att bromsa med, då avlastar man benen något i alla fall.

Lite darriga och trötta var vi när det var dax för eftermiddagsdoppet, men skönt kändes det. Sen fick vi baka extra bröd hos stugvärden för vårt bröd tog slut. Det var ju inte tanken att stanna så länge i Tarfala.

När brödet var utbakat sa stugvärden att han kunde sköta gräddningen så att vi kunde fixa middagen. Härlig middag med tortellini, bacon och ädelost. Mums!

Senare blev det kvällsfika med nybakt mjukt bröd till omväxling. Kaffe och korsordslösning också förstås.
Snart föll mörkret över Tarfala och dag tre var till ända.
Vi fick baka bröd hos stugvärden när vårt bröd började tryta.
Dag 4 Onsdag
Vi är kvar och trivs toppen i Tarfala. Vädret gör ju en hel del också förstås. Idag tänker vi utmana oss själva och gå upp till Svarta sjön. En av de tre högst belägna sjöarna i Sverige. Alla ligger tydligen i detta område.
En glaciärkurs med nio personer har sovit i stugan också denna natt. Nu vandrar dom mot Kebne-toppen.
Efter morgonpysslet med frukost och packning av lunchmat, börjar vi sen vandra runt sjön mot Tarfalaglaciären. Vi ska passera två mindre (riskfria) glaciärer innan vi når moränryggen som vi ska bestiga. Efter den måste vi gå ut på glaciären en liten bit för att kunna komma upp i det branta berget.
Dagen börjar med att vi går runt sjön.
Nina närmar sej en av två mindre glaciärer som vi ska passera.
Det var ingen risk att gå på dessa glaciärer. Vädret fortfarande strålande.
Nu har vi nästan rundat sjön och ska börja klättringen på moränryggen.
Nina kollar om det finns mottagning. (men det fanns det ju inte :-) )
Här pustar vi ut och beundrar utsikten innan vi ska klättra den sista biten. Det är så brant så jag vågar inte tänka på hur det ska gå att komma ner.
Hissnande brant och vilken utsikt!!!
Tarfalaglaciären i närbild. Inte vill man rutcha här inte.
Vi lyckas ta oss upp till slut och gissa om vi var lyckliga. Stolta också över att ha klarat utmaningen. Sen blev det lång vila och lunch för att samla krafter till att ta sej ner igen.
Jag var väldigt tacksam över stavarna på nervägen. Fast man får ju tänka sej för och inte lita helt på dom. Det gäller att få riktigt fäste innan man lägger sin tyngd på. Sakta men säkert, steg för steg, tar vi oss så småningom ner igen. Där blev det paus och extra energi-påfyllning vid bäcken. Vädret var otroligt varmt och soligt så vi satt länge och bara njöt.
Väl åter i stugan var det tvätta sej och byta kläder som vanligt. Idag blev det bulgur, bacon, grönsaker, svamp, äpple, banan och nötter. Allt utom nötter och bulgur var torkat innan och hade legat i blöt över dagen. Det blev en mycket lyckad och god gryta.
Efter en så äventyrlig dag var vi ganska trötta och somnade ovaggade när mörkret föll. Så var den fjärde dagen över.
Lyckligen uppe och kan pusta ut. Drakryggen i bakgrunden.
Blåbärssoppan smakade härligt med utsikten över Svarta sjön.
Svarta sjön med utsikt mot Drakryggen.
Sista dagen av vår vandring.
Tidig torsdagmorgon i Tarfala och vädret är lika fint även denna dag. Helt otroligt! Stugvärden har fått oss att försöka klara att vandra hela sträckan till Nikkaluokta idag. Det blir två mil även om vi åker med båten i fem kilometer. Vi är taggade och efter flera dagars vandring går det ju mycket lättare också. Man blir liksom van att gå.

Vi fixar frukost och packar ihop och är färdiga att starta sista etappen av vår vandring när kl. är åtta. Vi tar adjö av vår trevliga stugvärd och hoppas på återseende.
Nina och Sven, som stugvärden heter. Här är vi klara att ta farväl för den här gången.
Underbara färger är det under denna vecka.
Vi lämnar Tarfala med lite vemod. Dagarna där har ju varit helt perfekta. Ingen av oss har några krämpor heller. Varken blåsor eller skoskav utan vi känner oss i fin form. Nu börjar funderingarna på nästa vandring. Det är alltid så när vi vandrar sista dagen.

Vi vandrar på och nu bär det nerför. Stannar som vanligt och dricker vatten ganska ofta. Björkskogen närmar sej och efter knappt tre timmar är vi vid bron mot Kebne fjällstation, precis som stugvärden gissat. Vi tror knappt att det är sant att vi gått så fort.

Några hundra meter längre ner stannar vi för lunch.
Nina när vi kommit ner mot björkskogen igen.
Här tar vi dagens lunch, strax nedom bron mot Kebne fjällstation. Toulpagorni kan jag aldrig se mej mätt på.
Efter en härlig lunch i det vackra vädret så packar vi ihop igen och går mot båtplatsen. Allt går bra och vi hinner i tid  innan båten kommer. Det är ett flertal som ska åka med den här turen. Bl.a. ett tyskt par som vi också träffade i Tarfala. Dom har snart varit ute i tjugo dagar och dom tycker att de svenska fjälle är det bästa dom vet. Dom återkommer varje höst.
Vi hann i tiden innan båten kom för att hämta oss.
två lyckliga vandrare!!!!
Vi lämnar Kebnekaisemassivet bakom oss för denna gång.
Väl framme vid Laddjojaure tar vi en rejäl paus. Det blir våfflor med grädde och hjortronsylt. Kaffe på det så mår vi helt fantastiskt bra. Lyriska kan man säga att vi är. Nu har vi bara 5,5km kvar och den sträckan ska vi verkligen insupa och njuta av. Det är vandringen som är målet, så vi njuter när vi går.

Klockan hinner bli halv sex innan vi når Nikkaluokta. Där hyr vi en stuga för natten och sen blir det dusch och bastu. Jag hämtar bilen på långtidsparkeringen och ställer den vid stugan. En god middag blev det sen av den sista portionen torkad mat vi har med oss. Här summerar vi sen alla veckans upplevelser och har nästan svårt att somna för att vi är så uppspelta.

Fredag morgon är det dax att lämna fjällvärlden och köra de 85 milen hem igen. Vilken härlig vecka vi haft!

Tack för i år!
Båtlänningen vid Laddjojaure. Här kan vi ta en rejäl paus och äta våfflor.
Lyckliga tillbaka i Nikkaluokta. Här hyr vi en stuga för natten.